In februari 2019 stond voor de nationale rugbyploeg de Black Devils een belangrijke thuiswedstrijd tegen Duitsland op het programma. Om de wedstrijd én de sport extra in de kijker te zetten, lanceerden we in korte tijd een veelzijdige campagne. Met succes.
Op zaterdag 9 februari 2019 speelde de nationale rugbyploeg een belangrijke thuismatch tegen Duitsland. Belangrijk in die zin dat België moest winnen, wilden ze hun plaats in de Rugby Europe Championship behouden. Helaas zijn ze die plaats in mei 2021 verloren aan Nederland.
Voor het eerst zond Sporza een match van de Black Devils uit via hun online stream op Sporza.be. Aanwezig in het stadion of thuis, elke rugbyliefhebber kon zijn of haar steentje bijdragen aan het kijkcijfersucces. Waarom we dit twee jaar na datum uitlichten? Omdat de aanpak en het resultaat best wel indrukwekkend blijven.
Tussen het bedenken en voorbereiden van de campagne en de effectieve wedstrijd lag een periode van amper vier weken. Pittig, maar uitdagend om snel, efficiënt en doelgericht een campagne op poten te zetten.
Het doel van deze campagne was voor Rugby Vlaanderen tweeledig. Enerzijds mikten ze op een stadion vol supporters die de nationale ploeg naar de overwinning schreeuwen. Anderzijds was het ook belangrijk om veel mensen online getuige te laten zijn van deze overwinning.
Een massa volk zover krijgen om een rugbywedstrijd te volgen, is niet eenvoudig. Het feit dat de sport in Vlaanderen nog bekendheid mist, zorgt ervoor dat kijken naar wedstrijden van de nationale ploeg nog niet ingeburgerd is bij het brede publiek.
Daarom besloten we om vanuit de kracht van de rugbyclubs zelf te vertrekken. What’s in it for them? Clubs winnen sowieso met meer zichtbaarheid van hun sport. Om rugbyspelers, clubs, familie en vrienden aan te moedigen om de match live te volgen, organiseerden we een eenvoudige wedstrijd waar iedereen kon winnen.
Kijkers die de match via de stream van Sporza volgden, zagen in het stadion vier grote, gele plakkaten hangen met daarop telkens twee cijfers. Stuurden ze die code via een online invulformulier door, dan maakten ze kans op een weekendje Londen. Inclusief overnachting op hotel en 2 tickets voor de rugbymatch England XV – Barbarians in het iconische Twickenham stadium.
Naast de individuele prijs, kon je ook als club in de prijzen vallen. We maakten voor elke clubpagina een persoonlijke wedstrijdpagina met een link naar de livestream van Sporza. De club die via zijn eigen wedstrijdpagina de meeste individuele bezoekers liet doorklikken naar de stream, won voor de hele club tickets voor de volgende thuiswedstrijd van de Black Devils.
In slechts vier weken een krachtige advertentiecampagne met bijhorende wedstrijd op punt zetten, vraagt vertrouwen, ervaring en daadkracht. We gingen in verschillende fases en heel doelgericht te werk.
Twee weken voor de effectieve wedstrijd lanceerden we een reeks activerende advertenties. Het doel van die video’s was om mensen wakker te schudden, hen erop wijzen dat de belangrijke wedstrijd eraan kwam. Hoe dichter de wedstrijd kwam, hoe intensiever we adverteerden.
Via de site van Rugby Vlaanderen stelden we voor elke regionale club een eigen clubpagina op met persoonlijke visuals en een unieke streamlink. Bij het moment van lancering stuurden we deze wedstrijdpagina en -link via een mailing uit naar alle deelnemende clubs.
Met die unieke links konden we na de match via Google Analytics het aantal unieke clicks raadplegen en aantonen welke club de meeste kijkers verzameld had. Zo ontstond tussen de clubs onderling ook een klein competitiegevoel. Los van de prijzen, speelde ook de eer van de club met de meeste clicks een rol.
Bij de start van de wedstrijd zelf, stuurden we vervolgadvertenties naar mensen die al in aanraking kwamen met de eerste advertenties via Facebook en het Google display netwerk met een rechtstreekse link naar de live-wedstrijd.
Ook per club werd een advertentie gelanceerd met de persoonlijke clublink, die door het netwerk van de club werd gepromoot. Iedereen die iets van connectie had met de club in kwestie, werd op die manier doorverwezen naar de stream van Sporza.
Het resultaat? De Black Devils behaalden een knappe overwinning tegen Duitsland in een geladen stadion met meer dan 12.000 unieke kijkers via de online stream. Meteen de meest bekeken wedstrijd van Rugby Europe én Sporza.be op dat moment. Lees dit ook hier op de website van Rugby Vlaanderen.
Iedereen die iets met rugby te maken had, werd plots ambassadeur van de campagne. Een duizendtal unieke deelnemers probeerden tickets te bemachtigen voor de trip naar Londen. BBRFC Celtic haalde met de meest doorverwijzingen de tickets voor de volgende thuiswedstrijd binnen.
Deze campagne bestond uit heel wat verschillende facetten. Vormgeving, videografie, advertising, het gebruik van een netwerk van ambassadeurs aangemoedigd door incentives,… Dit soort campagnes lijkt breed, maar is in feite zeer doelgericht. En zo dus ook een effectieve en succesvolle samenwerking met Rugby Vlaanderen.