Dankzij de opkomst van de smartphone en hun steeds beter wordende camera’s, is iedereen tegenwoordig fotograaf. Zeker nu, wanneer bijna niemand zonder smartphone de deur uit gaat. Toch is er nog een groot verschil tussen de foto’s die je zelf neemt en de foto’s die een professionele fotograaf aanlevert.
Foto’s laten je merk spreken, roepen emoties op en scheppen een sfeer rondom je product. Niet alleen op je website of webshop, ook op sociale media. Aantrekkelijke foto’s doen je bezoeker verder klikken, op ontdekking gaan en vertrouwen krijgen in je diensten of product.
Blijft het gamma op je webshop lange tijd hetzelfde? Investeer in professionele fotografie, je verdient het zo terug. De uniformiteit van je online aanbod kan je klanten over de streep trekken. Verandert je aanbod snel? Maak dan de overweging om jezelf bij te scholen en aan de slag te gaan met een lichtbox, studiolicht,…
In principe kan je je smartphone voor elke soort fotografie gebruiken. Zelfs productfotografie, op voorwaarde dat je met enkele belangrijke tips rekening houdt. Creëer een goede setting, houd rekening met rechte lijnen en fotografeer elk product op dezelfde manier. Zo scheppen je foto’s rust voor het oog van de bezoeker.
Er bestaan bepaalde apps zoals Snapseed, waarbij je je onderwerp of product meteen vrij kan stellen en op een andere achtergrond kan plaatsen. Zo steek je minder tijd in de nabewerking van je foto’s en moet je niet aan de slag met ingewikkelde programma’s.
Tips om te fotograferen met je smartphone:
De meeste smartphones hebben tegenwoordig een degelijke camera met soms twee, drie of vier lenzen. Maar die hoeveelheid aan lenzen zegt niet alles. Zelfs de beste lenzen op een gsm komen niet in de buurt van een professionele spiegelreflex- of systeemcamera.
Het grote voordeel van je smartphone is de snelheid waarmee je van foto naar je social media kan gaan. Een professionele fotograaf kan niet constant aanwezig zijn en dagelijks nieuwe foto’s nemen van de lopende projecten of sfeer in je bedrijf. Het is dus een grote troef als je ook zelf soms je smartphone in de aanslag hebt en mooie foto’s maakt die de rest ondersteunen.
Wees je ervan bewust dat je foto’s moet nemen wanneer het opportuun is, smartphonefotografie vat de beleving van het moment. Dit is ook de beste manier om snel updates te geven op sociale media, aangezien je foto’s en sociale media accounts op één toestel hebt.
Tegenwoordig linken professionele fototoestellen ook snel met smartphones of clouddiensten waardoor ook een professionele fotograaf snel online kan met zijn materiaal.
Het één hoeft geen vervanging te zijn van het ander, vaak werkt de combinatie van beiden. Toch springt professionele fotografie nog altijd uit boven smartphonefotografie. Zeker voor reclamedoeleinden is een professionele fotograaf aanbevolen. Zo geef je je kanalen een professionele uitstraling en blijven bezoekers beter en langer betrokken.
Professionele foto’s zullen in eerste plaats nog altijd scherper zijn. Daarnaast is studiolicht en kleurechtheid belangrijk om foto’s zo reëel mogelijk te doen lijken. Ook de nabewerking valt niet te onderschatten. Speciale programma’s zoals Lightroom gaan veel verder dan de bewerktool op je smartphone en geven een mooier eindresultaat.
Ook wanneer je een specifieke campagne op poten wilt zetten, kan sprekende fotografie een grote troef zijn. Zowel voor producten als personen zullen professionele beelden voor betere resultaten zorgen. Zo win je de investering in een mum van tijd terug.
De Formatie heeft de ervaring, het materiaal en de kennis in huis om professionele shoots te organiseren. We werken zowel in een studiosetting (voor product- of teamfotografie) als on-the-field voor lifestyle- en sfeerfotografie.
Samen met de klant bespreken we de wensen en trekken we een halve of hele dag uit om samen projecten te bezichtigen en te fotograferen. We maken een selectie van de allerbeste foto’s en voorzien een consequente, geloofwaardige en kleurechte nabewerking. Zo kunnen we de website of sociale media vullen met sprekende foto’s.